Du blir avbruten av ett telefonsamtal från okänt nummer och svarar i tron om att det kan vara något viktigt, endast för att bli överöst med falska erbjudanden från en telefonförsäljare. Alla har vi varit med om det, och alla har vi säkerligen lagt på luren med en känsla av irritation och förargelse. Så hur blir man av med telefonförsäljare?
”Nixa” ditt nummer
Det första du kan göra är att blockera ditt nummer för legitima svenska företag. NIX är en tjänst som är gratis för konsumenter och som företag kan använda för att se vilka kunder som inte önskar att bli uppringda. Ring således numret 077-228 00 00 och följ instruktionerna för att blockera telefonförsäljare.
Observera att det finns undantag för vad spärren gäller – till exempel kommer den inte att spärra samtal som inte rör försäljning (såsom samhällsinformation eller marknadsundersökningar). Vidare fungerar den inte om du själv tidigare gett ett företag tillåtelse att ringa upp dig.
Oseriösa företag och bedragare
Tyvärr finns det företag som inte spelar enligt reglerna och dem kan det vara svårare att bli av med. Dessutom löper du större risk för att bli lurad när du blir uppringd av ett sådant nummer. Här kommer några saker du kan göra för att minska risken:
- Vid missat samtal, kolla upp numret. Sök på ”vem ringde” eller slå in det på hitta.se – oftast kan du då se om det gäller försäljning med hjälp av recensioner från andra konsumenter.
- Blockera numret i din telefon.
- Svara inte på okända samtal från utlandet.
- Lägg på så fort som möjligt. Diskutera inte med försäljaren och säg absolut inte ”ja” till någonting. Risken finns att de spelar in samtalet för att sedan kunna ”bevisa” att du tackat ja till vad de säljer. Det gäller dock endast om du blivit kontaktad av en bedragare.
Ge inte ut personuppgifter
Uppge aldrig känsliga uppgifter så som personnummer eller lösenord åt någon som ringt upp dig. Dessutom ska du aldrig identifiera dig med ditt BankID över telefon om du blivit uppringd. Tänk på att myndigheter som använder BankID aldrig kontaktar dig via telefon för att bekräfta din identitet. Om du blir osäker, lägg på och kontakta själv myndigheten genom kundtjänst eller genom att logga in på ditt konto den vanliga vägen.
Se upp för dessa:
- 075-770 10 39
- 075-101 64 20
- 075-101 54 42
- 075-610 67 69
- 075-101 20 37
- 075-101 68 95
- 075-757 50 29
- 075-179 26 11
- 075-101 25 66
- 075-610 61 36
- 075-610 69 98
- 075-101 23 35
- 075-101 27 94
- 075-757 58 68
- 073-125 70 09
- 073-471 50 00
- 073-471 72 58
- 073-121 47 73
- 073-471 81 88
- 073-471 70 32
- 073-121 48 11
- 073-523 71 51
- 073-471 90 31
- 073-121 47 81
- 073-121 46 78
- 073-121 45 19
- 073-471 22 30
- 073-121 40 15
- 070-197 21 81
- 070-0968016
- 070-197 20 22
- 070-197 21 34
- 070-240 20 79
- 070-263 80 13
- 070-791 26 57
- 070-197 36 96
- 070-212 07 14
- 070-633 09 71
- 070-197 21 28
- 070-1973774
- 070 197 21 04
- 070-140 23 29
- 077-0455119
- 077 109 088 p
- 072-077 09 62
- 077-1180404
- 077-045
- 077-5700500
- 077-0710035
- 077 045 51 22
- 077-515 14 66
- 077-140 00 00
- 076-466 32 25
- 076-693 31 10
- 076-692 29 94
- 076-692 29 43
- 076-693 39 60
- 076-466 03 66
- 076-676 06 30
- 076-692 24 03
- 076-692 21 28
- 076-692 27 85
- 076-692 21 00
- 076-466 61 38
- 076-491 12 83
- 076-466 49 40